Wednesday, August 15, 2012

Het einde...of een nieuw begin


Vandaag is denk de laatste dag om in de blog te schrijven. Morgen is de laatste studiedag dus die zal dus full of concentration zijn. En vrijdagmiddag (na het tentamen) is het de snel de stad in om nog wat souvenirs te scoren voor de achtergeblevene. Zaterdagmorgen vroeg naar het vliegveld om weer huiswaarts te keren.

Nu we het over achtergebleven hebben, het is vandaag Maria-Tenhemelopneming.

Daar bleven ook de nodige achter en nog steeds zijn het de achtergeblevene die dat jaarlijks op 15 augustus vieren. Hoewel ik daar als protestant geen diepere gevoelens bij heb maakt echter wel onderdeel uit van onze kerkgeschiedenis.  Na het concilie van Efeze in 431 is de Mariaverering sterk toegenomen daar is (mede) dit feest een uitvloeisel van.

Dit is niet de plaats voor diepere theologische analyses, dus dat laat ik achterwege. Maar voor ons betekent deze ‘feestdag’ dat alle winkels gesloten zijn. We zijn echt mannen om daar op de dag zelf achter te komen. Daarom vanmiddag en vanavond maar weer de stad in voor een lunch en diner. Er zijn vervelendere zaken die zich kunnen voordoen.

Het studeren gaat met horten en stoten. Daarom even hier wat sfeerimpressies omdat duidelijk te maken. 

                                          Nou Marc, hij gaat lekker!

                                         Alhoewel.....

                                          Heerlijk tussen al die boeken

Nu even geen inspiratie meer dus zoek ik wat afleiding in wat schrijven. Hoe moeizaam het soms ook gaat en ik het gevoel heb dat ik er niets en werkelijk niets van begrijp, constateer ik ook wel dat ik in deze weken veel kennis heb opgedaan van de (klassieke) Griekse taal. Het is toch wel bijzonder om te zien dat je in een paar weken een paar (eenvoudige) teksten kan vertalen. Een mooie basis om verder mee te gaan richting september. Als het Grieks door mij (verder) opgepakt moet gaan worden voor mijn studie. Hoe dat er uit gaat zien is mij niet duidelijk omdat de PthU en de VU besloten hebben het programma om te gooien. Het Nieuwtestamentisch Grieks krijgt de overhand. In het onderwijsprogramma neuzend lijkt dat  heel drastisch gedaan te zijn dus dat wordt nog even kijken naar het nieuwe studiejaar hoe dat precies zit. Mijn missie is met het leggen van die basis geslaagd.

Het tentamen vrijdag…..tja……

Rest nog één ding met betrekking tot diegene die dit mogelijk hebben gemaakt. Jan Krans (begeleidend docent) en Kris Tytgat (directeur van het Nederlands Instituut in Athene) dank.

No comments:

Post a Comment