Die vraag staat met stip op één op de lijst
meestgestelde vragen. En omdat mijn collega-studenten niet echt schrijven op
dit blog zal ik er maar proberen een antwoord op te schrijven. Dat is gelijk
een goede afleiding tussen al het studeren. Gewoon even met andere zaken bezig
zijn.
We zijn afgelopen maandag begonnen aan een cursus
oud-Grieks (lees: Attisch). Sommigen van ons doen dat omdat ze het leuk vinden
en anderen (zoals ik) omdat het in de opleiding zit. De studenten van deze laatste
groep zeggen alleen maar dat ze het leuk vinden.
We hebben voor deze cursus een mooi boek 'Mouseion'
dat de totale stof omvat die onze slimme jongens en meisjes op
het gymnasium ook leren. Die doen dat, als ik het goed begrepen hebben in 600
uur. Wij nemen bijna de helft van die stof en proppen dat in drie weken. Iedere
gymnast weet dat in drie weken 444 uur zit. Nu hebben we natuurlijk lekker
excursies, gaan bijna iedere dag eten in de stad en zitten we lekker in de zon.
Daarnaast studeren we wat en schrijven we zo nu en dan een blogje. Dat ziet er
ongeveer zo uit: slapen 7 uur per dag is 150 uur, eten/koken 2 uur per
dag is 40 uur, excursies ( 2 dgn en 4 dagdelen) is 40 uur. Dan blijft er nog
zo'n 200 uur over om te studeren en dat is zo'n 70 uur per week. Nou dat is een
foute rekensom Anne, je studeert zoveel toch niet. Nee dat klopt. laten we het
op een gemiddelde werkweek houden van (inclusief reistijd) 45 uur. Dan komen we
uit op 135 uur voor een cursus waar de echte slimmerikken 300 uur voor
krijgen.
Nu scheelt het dat ik wat ouder ben en dus neem ik
veel makkelijker stof in me op (hm). Maar je hebt zogenaamde ezelsbruggetjes. Een
paar voorbeelden.
Je hebt ezelsbruggetjes die Jan aanreikt, de zgn
etymologische ezelsbruggetjes: ἄνθρωπος daar staat ‘antropos’. Nu kennen
we allemaal het woord antropologie dat gaat over de mens en dus betekent dit
woord ‘mens’
Je hebt de ezelsbruggetjes waarvan iedereen zegt nou
dat lijkt wel erg op….: προσήκω daar staat ‘prosekko’ . Dat kennen we van de Italiaanse droge wijn waarvan sommige denken die 'is passend voor'.....mij.
Je hebt mijn persoonlijke ezelsbruggetjes. Die zijn
heel creatief maar zeker niet minder leuk: νεκρός hier staat ‘nekros’. Nou wat
gebeurt er als je iemand een ros in z’n nek geeft? Inderdaaf je hebt dan een
‘dode’ of een ‘lijk’.
Over lijken gesproken, je hebt ook nog woorden die
nergens op lijken. Neem bijvoorbeeld: λείπω fonetisch staat hier leipo met als
betekenis ‘verlaten’. En jullie zullen begrijpen dat die woorden het meest
voorkomen.
Daarnaast moet er natuurlijk ook nog wat grammatica
geleerd worden. Als ik daar nog enige structuur in vind zal ik het direct
melden. Misschien heb ik nog wat collega’s die daar wat over willen schrijven.
Ik ga weer studeren. Mijn treuzel-halfuurtje is om.
No comments:
Post a Comment